بهترين راه‌هاي كاهش وزن بعد از ۴۰ سالگي

۹ بازديد

اگر سن‌تان بيش از ۴۰ سال است، بايد بدانيد كه افزايش وزن را از ۴۰ سالگي به بعد راحت‌تر تجربه مي‌كنيد و البته سخت‌تر مي‌توانيد وزن خودتان را كاهش بدهيد. تغيير در سطح فعاليت بدني، عادت‌هاي غذايي، وضعيت هورمون‌ها و نحوه ذخيره‌سازي چربي توسط بدن، همگي مي‌توانند در اين زمينه نقش داشته باشند. با اين‌حال، چند گام ساده مي‌تواند به حفظ تناسب اندام يا لاغر شدن شما كمك كند.

بيشتر ميوه و سبزي بخوريد

نصف بشقاب شما در هر وعده غذايي بايد با ميوه‌ها و سبزي‌ها پُر شود. خصوصا سراغ محصولاتي برويد كه مغذي‌تر هستند و البته چربي و كالري كمتري نسبت به گوشت‌ها دارند. محصولات لبني و غلات سبوس‌دار نيز گزينه‌هاي مطلوبي به‌شمار مي‌روند. فايده ديگر ميوه‌ها و سبزي‌ها، اين است كه حتي اگر كمتر غذا بخوريد، باز هم شما را سير نگه مي‌دارند. ميوه‌هاي تازه مانند سيب و انواع توت‌ها، جايگزين‌هاي مناسبي براي ميان‌وعده‌هاي سرشار از قند و چربي هستند.

صبحانه را حذف نكنيد

متخصصان همواره يك صبحانه سالم مانند يك بشقاب شير با جو دوسر يا نان گندم سبوس‌دار با ميوه را توصيه مي‌كنند. صبحانه‌هاي سالم مي‌توانند هوس استفاده از خوراكي‌هاي ناسالم در فاصله ميان صبح تا ظهر را كاهش بدهند و مانع از ايجاد گرسنگي شديد در اين مدت شوند.

شب‌ها كمتر غذا بخوريد

اگر بيشتر كالري روزانه مورد نيازتان را تا ظهر (يعني قبل از ساعت ۳ بعد از ظهر) دريافت كنيد، مي‌توانيد وزن خودتان را بيشتر كاهش بدهيد. با اين‌حال، هنوز هم مهم‌ترين عامل براي حفظ وزن در محدوده مطلوب، نوع تغذيه شما است، نه زمان خوردن غذاها.

غذاهاي سالم بپزيد

مقدار زيادي از چربي‌ها و كالري‌ها در مرحله آماده‌سازي و پخت به غذاها اضافه مي‌شوند. پس به‌جاي سرخ كردن غذا يا پختن غذا با كره يا حجم زيادي از روغن، سراغ روش‌هايي مانند گريل كردن، كباب كردن و آب‌پز كردن برويد. اين توصيه را در رستوران نيز بايد جدي بگيريد و غذاهاي سرخ‌شده يا حاوي سس‌هاي چرب را انتخاب نكنيد.

مراقب پُرخوري باشيد

وقتي كه مشغله‌هاي كاري، فرزندان و امور زندگي، كاملا شما را به خودشان مشغول مي‌كنند، شانس پُرخوري يا عدم تمركز موقع غذا خوردن افزايش مي‌يابد. خود عدم تمركز موقع غذا خوردن نيز شانس گرسنگي زودهنگام و ميل بيشتر به غذا خوردن را تشديد مي‌كند. پس همواره موقع غذا خوردن به غذا دقت كنيد و از تلويزيون يا كامپيوتر فاصله بگيريد.

نوشابه را حذف كنيد

اگر عادت كرده‌ايد كه نوشابه، قهوه بسيار شيرين و چاي شيرين بنوشيد، بعد از ۴۰ سالگي بايد سراغ آب يا نوشيدني‌هاي بدون كالري ديگر برويد. نوشيدني‌هاي شيرين، خصوصا نوشابه‌ها، حاوي قندهاي افزودني هستند و مي‌توانند علاوه بر افزايش دادن وزن شما، خطر ابتلا به بيماري ديابت را هم در شما بيشتر كنند.

حفظ عضله‌ها را جدي بگيريد

انسان‌ها به‌طور طبيعي عضله‌هاي خودشان را بعد از ۴۰ سالگي از دست مي‌دهند. اين اتفاق خصوصا براي زنان بعد از يائسگي شدت بيشتري مي‌گيرد. از آن‌جايي كه عضله‌ها، كالري‌ها را بيشتر از چربي‌ها مي‌سوزانند، پس مي‌توانند سرعت متابوليسم را كاهش بدهند و درنتيجه كاهش وزن را هم سخت‌تر كنند. با اين‌حال، تمرين‌هاي ورزشي استقامتي مانند كار با وزنه (حداقل ۲ بار در هفته) مي‌توانند به عضله‌سازي و چربي‌سوزي در بدن شما كمك كنند.

خوب بخوابيد

عوامل بسياري پس از ۴۰ سالگي مي‌توانند خواب شما را مختل كنند، ازجمله استرس، مصرف داروها، ابتلا به بيماري‌ها و خصوصا يائسگي در زنان. با اين‌حال، افرادي كه خواب باكيفيت و كافي ندارند، بيشتر از ديگران با شانس افزايش وزن مواجه مي‌شوند. پس اگر خواب كافي نداريد، حتما حل اين مشكل را جدي بگيريد و نزد پزشك برويد.

بهترين راه‌هاي كاهش وزن بعد از ۴۰ سالگي

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد