آشنايي با خوراكي‌هاي مردانه/ به بهانه هفته جهاني سلامت مردان

۱۰ بازديد

دكتر لزلي بونچي (متخصص تغذيه در Pittsburgh Steelers) مي‌گويد كه گوشت قرمز بدون چربي، يكي از بهترين مواد غذايي براي سلامت مردان است. با اين‌حال، استيك‌هاي چرب همراه با سيب‌زميني سرخ‌كرده نمي‌توانند گزينه مناسبي براي مردان باشند. تكه‌هاي بدون چربي گوشت گوسفند يا گوساله،‌ سرشار از پروتئين هستند و فقط كمي بيشتر از سينه مرغ چربي دارند. گوشت قرمز،‌ منبع خوبي هم براي دريافت يكي از اسيدهاي آمينه مهم به‌نام لوسئين است كه در عضله‌سازي به بدن كمك مي‌كند. در ادامه با ديگر خوراكي‌هاي مناسب و مفيد براي آقايان آشنا مي‌شويم.  

گيلاس و آلبالو

يكي از بهترين گزينه‌ها براي تسكين درد عضله‌ها، آب آلبالو و گيلاس است. دكتر بونچي مي‌گويد كه مردان در زمان ورزش بايد هميشه از گيلاس يا آلبالو استفاده كنند. رنگدانه‌هاي موجود در گيلاس و آلبالو، اثرات ضدالتهابي بعضي از داروها را شبيه‌سازي مي‌كنند و عوارض جانبي هم ندارند.  

شكلات تلخ

شكلات تلخ، يكي از خوراكي‌هايي است كه جريان خون را تقويت مي‌كند. فلاونول‌هاي موجود در شكلات تلخ مي‌توانند سطح كلسترول بد خون را كاهش بدهند، نقش موثري در تقويت گردش خون ايفا كنند و فشار خون را هم در وضعيت عادي نگه دارند. مرداني كه جريان خون ضعيفي دارند، ‌بيشتر به اختلال نعوظ مبتلا مي‌شوند. بنابراين، مصرف شكلات تلخ مي‌تواند از اين منظر هم براي سلامت مردان مفيد باشد.  

آووكادو

آووكادو، ميوه‌ خاصي است كه چربي زيادي دارد،‌ اما چربي از نوع خوب آن. چربي‌هاي غيراشباع تك‌زنجيره‌اي موجود در آووكادو، يكي از بهترين تركيبات براي پايين آوردن كلسترول تام خون و كلسترول بد خون (LDL) هستند. روغن زيتون و مغزهاي خام نيز چربي‌هاي مفيد را به بدن مي‌رسانند.  

ماهي‌هاي چرب

ماهي‌هاي چرب مانند سالمون، ساردين و قزل‌آلا، منبع عالي‌اي براي دريافت چربي‌هاي سالم محسوب مي‌شوند. اسيدهاي چرب امگا-۳ كه به مقدار زيادي در اين ماهي‌ها وجود دارند،‌ از بدن در مقابل ابتلا به بيماري‌هاي قلبي محافظت مي‌كنند. مصرف ماهي به اندازه ۲ بار در هفته مي‌تواند شانس مرگ بر اثر بيماري‌هاي قلبي را كاهش بدهد.  

زنجبيل

تكه‌هاي اين گياه تُند و جذاب،‌ معمولا در غذاهايي مانند سوشي يا در انواع غذاهاي آسيايي به كار مي‌روند. زنجبيل مي‌تواند التهاب را در سطح بدن كاهش بدهد و در شرايط استرس‌زا و سخت به كمك ما بيايد. محققان مي‌گويند كه مصرف زنجبيل به‌طور منظم مي‌تواند درد ناشي از آسيب‌هاي عضلاني را كاهش بدهد.  

ماست و شير

ماست و شير هم منبع خوبي براي دريافت لوسئين هستند كه نقش مهمي در عضله‌سازي براي بدن ايفا مي‌كند. دكتر بونچي به مردان توصيه مي‌كنند كه همواره از ماست يوناني استفاده كنند. اين ماست‌ها سرشار از پروتئين، پتاسيم و باكتري‌هاي مفيد هستند كه سلامت روده را حفظ مي‌كنند.  

 

 موز

موز، بيشتر از هر چيزي به خاطر پتاسيم زيادش مورد توجه متخصصان قرار مي‌گيرد. دريافت پتاسيم هم براي انقباض عضله‌ها و هم براي سلامت استخواني مردان ضروري است. علاوه بر اين، پتاسيم به تنظيم فشار خون هم كمك مي‌كند. دريافت پتاسيم به‌اندازه كافي و كاهش مصرف سديم، فشار خون را به سطح مطلوب مي‌رساند.  

پسته

پسته، يكي از بهترين مغزهاي خام است كه پروتئين، فيبر و زينك دارد، و جايگزين سالمي براي خوراكي‌هاي مضر و ناسالم محسوب مي‌شود. پسته حاوي استرول‌هاي گياهي است كه مي‌توانند سطح كلسترول خون را تنظيم كنند. باز كردن پوسته پسته و خوردن آن، شما را از خوراكي‌هاي ناسالم دور نگه مي‌دارد و نمي‌گذارد كه كالري اضافي دريافت كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.