باورهاي درست و نادرست درباره سلامت مردان/ به بهانه هفته جهاني سلامت مردان

۹ بازديد

برخي از افراد گمان مي‌كنند كه پوشيدن كلاه يا استفاده از سشوار مي‌تواند باعث طاسي مردان شود. اين يك باور نادرست است. چرا؟ چون هيچ مدرك علمي معتبري وجود ندارد كه تاثير استفاده از كلاه يا سشوار را در ابتلا به طاسي نشان بدهد. ريزش موي مردان به اين علت اتفاق مي‌افتد كه فوليكول‌هاي مو كوچك‌تر مي‌شوند و در ادامه موها را كوتاه‌تر و ظريف‌تر مي‌كنند. تداوم اين روند به ريزش موها و طاسي منجر مي‌شود. در ادامه اين مطلب با باورهاي درست و نادرست ديگري درباره سلامت مردان آشنا مي‌شويم.  

هرچه صورت را بيشتر اصلاح كنيد، ريش بيشتري خواهيد داشت

نادرست: اندازه و شكل فوليكول‌هاي مو، دو عامل تعيين‌كننده در ضخامت و بافت موهاي صورت هستند. اصلاح صورت مي‌تواند ريش‌ها را زبرتر كند، اما فوليكول‌هاي مو را تغيير نمي‌دهد. بنابراين، اصلاح مكرر صورت هيچ تاثيري در بيشتر كردن ضخامت و حجم ريش‌ها نخواهد داشت.  

ورزش بدون درد، هيچ تاثير مثبتي نخواهد داشت

نادرست: واقعيت نشان مي‌دهد كه با درد كشيدن هيچ چيزي به دست نمي‌آوريد. بنابراين، ورزش كردن با فشار زياد و به قصد احساس كردن درد، فقط به اندام‌ها و عضله‌هاي شما آسيب مي‌زند و هيچ نتيجه‌اي ديگري ندارد.  

مردان نمي‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند

نادرست: برخلاف تصور رايج، مردان هم مي‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند،‌ اما اين اتفاق نادر است. محققان، شانس اين اتفاق را يك در هزار تخمين مي‌زنند. عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان عبارت‌اند از پيري، سابقه خانوادگي ابتلا به اين سرطان، بيماري‌هاي ژنتيكي مرتبط با بالا بودن سطح هورمون استروژن، اختلالات مزمن كبدي و چاقي مفرط.  

مردان بيشتر از همه به‌علت سرطان پروستات مي‌ميرند

نادرست: سرطان ريه، اصلي‌ترين عامل مرگ‌ومير در ميان مردان است، نه سرطان پروستات . درواقع،‌ سرطان پروستات بعد از سرطان ريه قرار مي‌گيرد.  

مردان نبايد نگران پوكي استخوان باشند

نادرست: پوكي استخوان، بيماري‌اي است كه اسكلت بدن را ضعيف مي‌كند و خطر شكستگي استخوان‌ها را افزايش مي‌دهد. اين بيماري در بين مردان كمتر ديده مي‌شود، چون مردان داراي اسكلت‌هاي قوي‌تر و بزرگ‌تري هستند و يائسگي را هم تجربه نمي‌كنند. با اين‌حال، خطر ابتلا به پوكي استخوان در ميان بعضي از مردان بيشتر است. عوامل خطر ابتلا به پوكي استخوان در مردان عبارت‌اند از پيري، پايين بودن سطح تستوسترون، سيگار كشيدن، بيماري‌هاي دستگاه گوارش، استفاده از داروهاي استروئيدي و بي‌تحركي.  

گوشت‌هاي كبابي يا گريل‌شده حاوي تركيباتي هستند كه خطر ابتلا به سرطان را در مردان افزايش مي‌دهند درست: دو نوع از تركيبات بالقوه سرطان‌زا مي‌توانند در گوشت‌هاي كبابي و گريل‌شده وجود داشته باشند. نوع اول، هيدروكربن‌هاي آروماتيك چندحلقه (PAHs) هستند كه وقتي چربي و آب گوشت روي منبع گرما مي‌ريزند، در شعله و دود ناشي از آن شكل مي‌گيرند و به گوشت مي‌چسبند. نوع دوم، آمين هيتروسيكليك (HCA) است كه زماني به‌وجود مي‌آيد كه حرارت زياد باعث برانگيختگي واكنش شيميايي بين اسيدهاي آمينه، قندها و كراتين موجود در بافت ماهيچه‌‌اي گوشت مي‌شود.  

 

 

نوشيدن بيش از حد ماءالشعير مي‌تواند شكم مردان را بزرگ كند

درست: هر نوع كالري اضافي مي‌تواند چربي شكمي مردان را بيشتر كند و كالري‌هاي اضافي دريافت‌شده از ماءالشعير هم مي‌توانند اندازه دور كمر را افزايش بدهند. بنابراين، زياده‌روي در مصرف ماءالشعير به‌راحتي مي‌تواند چاقي شكمي مردان را روزبه‌روز بيشتر كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.