اگر ديابت و فشار خون بالا داريد، تربچه بخوريد!/ آشنايي با فوايد تربچه

۱۱ بازديد

تربچه، يكي از محبوب‌ترين سبزي‌ها براي تهيه سالادهاي خام (خصوصا در قاره آسيا)‌ است. اين گياه ريشه‌دار، شكل‌ها، ‌رنگ‌ها و انواع مختلفي دارد، و در فصل‌هاي مختلفي هم كشت مي‌شود. پس تفاوت در رنگ‌ها و شكل‌هاي تربچه اصلا غيرعادي نيست. با اين‌حال، فوايد و مزاياي تربچه به اين تفاوت‌ها ارتباطي ندارد.

مقابله با سرطان

طبق گزارش Plant Foods For Human Nutrition، محققان هندي در يكي از مطالعات‌شان متوجه شده‌اند كه تربچه، سلول‌هاي سرطاني را به آپوپتوسيس (مرگ خودكار سلولي) وادار مي‌كند و درنتيجه توانايي قابل توجهي براي كشتن سلول‌هاي سرطاني دارد. اين مطالعه نشان مي‌دهد كه « ويتامين C ، ايزوتوسيانات و آنتوسيانين‌« موجود در تربچه، سلول‌هاي سرطان را نابود مي‌كند و مانع از آسيب‌رساني راديكال‌هاي آزاد به DNA سلولي مي‌شود. درنتيجه، تربچه هم براي افراد مبتلا به سرطان مفيد است و هم به پيشگيري از ابتلا به سرطان كمك مي‌كند.

مقابله با بيماري ديابت

با اين‌كه تربچه واقعا كم‌كالري محسوب مي‌شود، اما آنتي‌اكسيدان و فيبر زيادي دارد. همين ويژگي، تربچه را از سبزي‌هاي ريشه‌دار ديگر متمايز مي‌كند. محققان ژاپني مي‌گويند كه جوانه‌هاي تربچه،‌ اثرات كاهشي براي قند خون دارند و به همين دليل براي مقابله با بيماريديابت مفيد هستند. از طرف ديگر، شاخص گلايسمي (GI) تربچه هم پايين است و مصرف آن، سطح قند خون را افزايش نمي‌دهد.

بهبود سلامت كليه

تربچه، ذاتا يكي از سبزي‌هاي ادرارآور است و درنتيجه به دفع بهتر سموم و تركيبات زائد از كليه‌ها كمك مي‌كند. تربچه، خروجي ادرار را افزايش مي‌دهد و به همين دليل مي‌تواند براي افراد مبتلا به اختلال‌هاي كليوي يا نارسايي كليوي مفيد باشد. اين سبزي ريشه‌دار، مشكلات مهمي مانند التهاب و سوزش ادرار را در افراد مبتلا به عفونت‌هاي دستگاه ادراري را هم تسكين مي‌دهد. به‌علاوه، از آن‌جايي كه خروجي ادرار را زياد مي‌كند،‌ بيرون فرستادن سنگ‌هاي كليوي را براي فرد بيمار راحت‌تر مي‌سازد.

تنظيم فشار خون

مجله معتبر و مهم Nutrition Research and Practice، مطالعه‌اي را منتشر كرده است كه رابطه بين برگ‌هاي تربچه و فشار خون را مطرح مي‌كند. براساس اين مطالعه،‌ برگ‌هاي تربچه واقعا اين توانايي را دارند كه فشار خون را در افراد مبتلا به بيماري پُرفشاري خون كاهش بدهند. نكته مهم اين است كه پتاسيم زياد و سديم كم موجود در تربچه، تعادل پتاسيم/سديم را در بدن اين بيماران حفظ مي‌كند و فشار خون آنان را در محدوده طبيعي نگه مي‌دارد. تربچه به‌خاطر همين ويژگي مي‌تواند به مشكلاتي مانند آريتمي قلبي هم كمك كند.

مقابله با يبوست

تربچه حاوي آب و فيبر بسيار زيادي است و به همين خاطر، نقش دوگانه‌اي در مورد يبوست ايفا مي‌كند. فيبر تربچه به شكل‌گيري مدفوع حجيم و فشار دادن آن به سمت مجراهاي خروجي كمك مي‌كند، ‌درحالي كه آب تربچه نيز تحركات روده را راحت‌تر مي‌سازد و ترشح شيره‌هاي گوارشي را هم افزايش مي‌دهد. همين ويژگي‌هاي فوق‌العاده، تربچه را به يكي از «اَبَر-غذاها» براي تمامي گروه‌هاي سني تبديل مي‌كند.

رفع احتقان سينه،‌ سرفه و سرماخوردگي

يكي از فوايد آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در تربچه، اين است كه قواي عمومي سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كنند و افراد را از بيماري‌هاي عمومي مانند سرماخوردگي دور نگه مي‌دارند. طعم تُند و تيز تربچه، براي رفع احتقان سينه مفيد است و تجمع مخاط را در سينه از بين مي‌برد. تربچه از دو منظر هم براي مقابله با سرماخوردگي مفيد است: كوتاه كردن دوره سرماخوردگي و كمك به بهبودي سريع‌تر.

مقابله با آسم

يكي از مهم‌ترين فوايد تربچه، مقابله با بيماري آسم است. تربچه، خواص ضداحتقاني دارد و درنتيجه مخاط‌هاي اضافي را در دستگاه تنفسي از بين مي‌برد. همين ويژگي به پاك‌سازي سينوس‌ها نيز كمك مي‌كند. علاوه بر اين‌ها، تربچه مي‌تواند از پوشش دروني دستگاه تنفسي محافظت كند و مانع از شكل‌گيري آلرژي‌ها و بيماري‌ها شود.

اگر ديابت و فشار خون بالا داريد، تربچه بخوريد!/ آشنايي با فوايد تربچه

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد