دارو آزيترومايسين

سلامت و سبك زندگي

دارو آزيترومايسين

۱۱ بازديد

آزيترومايسين

Azithromycin

موارد استفاده آزيترومايسين

آزيترومايسين در درمان عفونت‌هاي مجاري تنفسي، التهاب گوش مياني، عفونت‌هاي پوست و بافت‌هاي نرم، عفونت‌هاي تناسلي و التهاب پيشابراه مصرف مي‌شود

فارماكوكينتيك آزيترومايسين

فراهمي زيستي اين دارو به صورت خوراكي حدود ۴۰ درصد است. جذب دارو همراه با غذا به شكل كپسول (نه قرص) كاهش مي‌يابد. اوج غلظت سرمي دارو از زمان مصرف تا ۲ ساعت بعد از آن حاصل مي‌شود. اين دارو به طور گسترده در بافت‌ها منتشر مي‌شود به طوري كه غلظت آن در بافت‌ها بيش از پلاسما خواهد بود. اين دارو به مقدار كم در كبد متابوليزه مي‌شود و بقيه آن به صورت تغيير نيافته عمدتاً از طريق صفرا دفع مي‌شود.

موارد منع مصرف آزيترومايسين

در صورت وجود نارسايي كبد، اين دارو نبايد مصرف شود.

هشدارها آزيترومايسين

در صورت ابتلاي بيمار به نارسايي كبدي يا كليوي، تاكيكاردي بطني و پورفيري، اين دارو بايد با احتياط فراوان مصرف شود.

عوارض جانبي آزيترومايسين

تهوع، استفراغ، احساس ناراحتي در شكم، اسهال، كهير، بثورات جلدي و ساير واكنش‌هاي آلرژيك، آزيترومايسين كاهش برگشت پذير قدرت شنوايي در صورت مصرف مقادير زياد دارو، يرقان انسدادي و مشكلات قلبي از عوارض مصرف اين دارو هستند.

تداخل دارويي آزيترومايسين

اين دارو نيز مانند اريترومايسين با تعدادي از داروها تداخل دارد

مقدار مصرف آزيترومايسين

بزرگسالان: آزيترومايسين به طور معمول به مقدار ۵۰۰ ميلي‌گرم يك بار در روز به مدت ۳ روز مصرف مي‌شود. در درمان عفونت‌هاي تناسلي كلاميديايي و عفونت مجاري ادراري غير گونوكوكي، يك گرم به صورت تك دوز مصرف مي‌شود.
كودكان : براي كودكان با سن بيش از ۶ ماه ۱۰mg/kg يك بار در روز به مدت ۳ روز يا براساس وزن كودك به ترتيب زير مصرف مي شود: براي وزن ۱۵ تا ۲۰ كيلوگرم: مقدار ۲۰۰ ميلي‌گرم، براي وزن ۲۶ تا ۳۵ كيلوگرم: مقدار ۳۰۰ ميلي‌گرم، براي وزن ۳۶ تا ۴۵ كيلوگرم: مقدار ۴۰۰ ميلي‌گرم ( اين مقادير يك بار در روز به مدت ۳ روز مصرف مي‌شوند).

اشكال دارويي آزيترومايسين

Film Coated Tablet : ۲۰۰ mg
Film Coated Tablet : ۴۰۰ mg ( as Ethylsuccinate)
For Suspension : ۲۰۰ mg/ ۵ ml ( as Ethylsuccinate)
For Injection : ۱ g ( as lactobionate)

قرص آزیترومایسین 500 برای چیست؟ برای پاسخ به این سوال  باید بگوییم که آزیترومایسین یک نوع آنتی‌بیوتیک است که به دسته مکرولایدها تعلق دارد و برای درمان عفونت‌های باکتریایی در بدن انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص آزیترومایسین 500 میلی‌گرم یک داروی مؤثر است که با مهار فعالیت بیولوژیکی باکتری‌ها، به خصوص باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی، به مبارزه با عفونت‌های مختلف کمک می‌کند. این دارو معمولاً برای درمان عفونت‌های تنفسی مانند علت‌های عفونت گلو، برونشیت، عفونت‌های گوارشی، و عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود. همچنین، آزیترومایسین معمولاً با یک دوز روزانه و مدت زمان مشخص توسط پزشک تجویز می‌شود.

 

مهمترین ویژگی آزیترومایسین این است که به خوبی از دستگاه گوارش جذب می‌شود و باعث مقاومت به محیط اسیدی معده می‌شود، که این امر باعث افزایش توانائی دارو برای ورود به بافت‌های مختلف بدن می‌شود. به علاوه، مدت زمان داروی آزیترومایسین 500 میلی‌گرم کوتاه‌تر از بسیاری از داروهای مشابه است، که مزیت این دارو را در اداره راحت‌تر عفونت‌ها و همچنین افزایش تعداد بیمارانی که با توجه به شرایط مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند، افزایش می‌دهد. با این حال، استفاده از این دارو باید تحت نظر و تجویز پزشک باشد و باید به دقت دستورالعمل‌ها و مدت زمان تجویز پزشک رعایت شود.

امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد