براي سلامت استخوان‌هاي خود، ماست بخوريد!

۱۱ بازديد

ماست به‌عنوان يكي از منابع مناسب براي سلامت بدن در جهت دريافت كلسيم، پروتئين و ويتامين‌هاي ضروري شناخته مي‌شود، و همواره مورد توجه محققان بوده است. يكي از مطالعات اخير درباره ماست نشان مي‌دهد كه اين محصول غذايي با بهبود سلامتي استخوان‌ها مرتبط است. گزارشي از اين مطالعه در Osteoporosis International منتشر شده است.

محققان كالج ترينيتي مي‌گويند كه افزايش مصرف ماست در رژيم غذايي، هم تراكم استخواني را افزايش مي‌دهد و هم خطر ابتلا به پوكي استخوان را كمتر مي‌كند. آنان در اين مطالعه، وضعيت بيش از ۴ هزار نفر از افراد بالاي ۶۰ سال ايرلندي را مورد بررسي قرار دادند و با استفاده از پرسش‌نامه‌ها، اطلاعات مختلفي درباره رژيم غذايي و سبك زندگي و سلامت آنان كسب كردند. به‌علاوه، عواملي مانند توانايي‌هاي بدني و تراكم استخواني نيز با كمك MRI و اشعه ايكس در نظر گرفته شدند.

يافته‌هاي نهايي نشان دادند كه مصرف ماست به‌طور منظم، تراكم املاح استخواني را ۳ تا ۴ درصد افزايش مي‌دهد و خطر ابتلا به پوكي استخوان را در مردان ۳۹ درصد و در زنان ۵۲ درصد پايين مي‌آورد. همچنين، افرادي كه به‌طور منظم ماست مي‌خورند،‌ عملكرد بهتري در آزمون‌هاي آمادگي جسماني از خودشان نشان مي‌دهند. دكتر ايمون لرد (از اعضاي كالج ترينيتي لندن و مسئول اين مطالعه) مي‌گويد: «اطلاعات ما نشان مي‌دهند كه افزايش استفاده از ماست مي‌تواند استراتژي مناسبي براي حفظ سلامتي استخوان‌ها باشد و ما قصد داريم كه اين مساله را در آينده و با كمك مطالعات مشاهده‌اي، اعتبارسنجي كنيم».

محققان تاكيد مي‌كنند كه براي بهره‌مندي از فوايد ماست براي سلامتي استخوان‌ها، حتما از ماست‌هاي بدون قندهاي افزودني و شيرين‌كننده‌هاي غيرطبيعي ديگر استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.